euforion portal

Newsletter
banner
banner
Akcie
 

Charles Bukowski: Príbehy obyčajného šialenstva

 

Hovoril o ňom ako o magorovi, s ktorým sa stretol jediný raz v živote a zažil s ním divokú jazdu v aute, ktoré viedol obrovskou rýchlosťou a zásadne po opačnej strane cesty.

Charles Bukowski: Príbehy obyčajného šialenstva * Belimex * Bratislava 2005 m Preklad: Pavol Lukáč

Je zvláštne ak nonkonfrmita diela vytvára jeho autentickosť a realistickosť náhľadu na život za oknami a mimo papiera. Možno… sa autor snaží NIEČO povedať… V prípade diel Ch. Bukowského (1920 - 1994) táto “kruto-reálna absurdita” nijako neprekvapuje. Stačí čítať… Bukowského život vyplnený drinou, biedou, sexom a bezbrehou konzumáciou alkoholických nápojov dáva pozornému čitateľovi vytušiť, že knihy tohoto výborného spisovateľa by nemohli byť nikdy iné, než práve take, aké sú, pretože by jednoducho nebolo v jeho silách a možnostiach ich napísať.
Príbehy obyčajného šialenstva sú poviedky, fejtóny, eseje a niekedy dokonca básne v próze, v ktorých sa mieša realita a fantázia, takže často nevieme, čo je pravda a čo fikcia. Zvláštny život za oknami vyteká do vašich obývačiek a mastí stránky vašich kníh prstami od nedopečenej klobásy z horčicou, akoby vravel …som tvoje čarovné zrkadlo, tak dívaj sa ty upotená hruda páchnucich tekutín. Prach si… a v sračku sa obrátiš.
Svet videný bez nánosov civilizačných imprintov, plný reálnych postáv z autorovho života. Mihnú sa tu Básnik Allen Ginsberg, Norman Mailer, ale tiež Neal Cassady, hrdina z Kerouacovho slávneho románu na Ceste, ktorý kráča rovno do pekla. Bukowski sa s Cassadym zoznamuje neskoro, až keď si uvedomuje, že je na ňom a nie na Kerouacovi, aby napísal záverečnú kapitolu samovražedného života tohto čudného upíra mladých duší svojej generácie.
Hovoril o ňom ako o magorovi, s ktorým sa stretol jediný raz v živote a zažil s ním divokú jazdu v aute, ktoré viedol obrovskou rýchlosťou a zásadne po opačnej strane cesty. Napokon: o pár týždňov dostal Bukowski správu, že Cassady zomrel za nevyjasnených okolností v Mexiku. Zlaté šesťdesiate sa vtedy práve končili a smrťou Cassadyho sa skončil taktiež ďalší príbeh obyčajného šialenstva (?).
Najlepšie texty tejto knihy pochádzajú z obdobi, keď Bukowski pravidelne prispieval do trápnych a obskúrnych hippisáckych plátkov, len pre to, aby mohol celou vtedajšou antikultúrou celkom otvorene opovrhovať,, pre to, aby ho celá undergroundová obec celkom zbožňovala. Ako o ňom napísal jeho životopisec Howars Sounes: "Rád sa vysmieval celej antikultúre, pretože drogy, hudba i radikálne politické hnutie mu boli ukradnuté." Prečo nie? Veď poznáte to… a… kedy je vlastne vážne? Dajme tomu teraz, no… nieje preds len lepšie san a to radšej vykašľať? Pozor, neexistje však reálna možnosť úniku.
Ak epochy majú svoju mladosť a taktiež obdobie úpadku, Bukowski to vzťahuje predovšetkým na Ameriku a jej politický systém, odmieta jeho zaslepených apologétov, ktorí - ako píše v jednom príbehu z tejto knihy - všetko obkecávajú frázami typu "nemáme informácie o tom, čo sa deje, nemáme skutočné odpovede, musíme veriť našim vodcom". Myslím, že toto poznáte skutočne dôverne: "Sused z vedľajšieho vchodu, tvoja štvrť, tvoj obvod, tvoje mesto, tvoj kraj, tvoj štát, tvoj národ, každý každého chytá za riť v tej bunke prežitia zo strachu - animalistickej hlúposti." Bukowského próza sa číta veľmi ľahko, aj keď nie je príjemná. Čo myslíte, pre čo je to tak? Jej jazyk je drsný a vulgárny, ale nie je to vulgarita, akú poznáme zo súčasných plytkých: televíznych: “zábavných” programov. Chýba jej dnešné spojenectvo cynizmu, podliezavosti, komercie a imageovej prekalkulovanosti (aj keď… image predsa predáva! Pozor!). Kúp si aj ty svojho Satana! Na druhej strane jej nechýba kolísanie v kvalite rovnako ako ďalšie znaky ľudského, príliš ľudského úsilia vystihnúť všetky najdôležitejšie znaky vlastného nešťastia.


Ohodnoťte:
13%

Hodnotené 50 krát.

Žiadne komentáre ku článku.

nový Pridaj nový komentár
Združenie euforionAdminwebdesign by CREAS